May 18, 2008

Earthquake Opens Gap in Controls on Media 

By HOWARD W. FRENCH

Aly Song/Reuters

An child’s arm and backpack amid the rubble in Dujiangyan. “This is about China,” said a Shanghai news director, and viewer interest was too high to ignore. 

SHANGHAI — Two and a half hours after a huge earthquake struck Sichuan Province on Monday, an order went out from the powerful Central Propaganda Department to newspapers throughout China. “No media is allowed to send reporters to the disaster zone,” it read, according to Chinese journalists who are familiar with it.

When the order arrived, many reporters were already waiting at a Shanghai airport for a flight to Sichuan’s provincial capital, Chengdu. A few were immediately recalled by their editors, but two reporters from the Shanghai newspaper The Oriental Morning Post, Yu Song and Wang Juliang, boarded a plane anyway. Soon, they were reporting from the heart of the disaster zone.

Their article filled an entire page of the next day’s Post, one of the first unofficial accounts of the tragedy by Chinese journalists. It included a graphic description of the scene and pictures of a mourning mother, a rescued child and corpses wrapped in white bunting. The paper further risked offending censors by printing an all-black front page that day, stressing the scale of the catastrophe.

The earthquake has tested this country in many ways, including a death toll that has steadily climbed into the tens of thousands and the logistical nightmare of reaching isolated hamlets in a mountainous region with narrow, treacherous roads. 

One of the biggest challenges, though, is to the country’s sometimes sophisticated, sometimes heavy-handed propaganda system. China’s censors found themselves uncharacteristically hamstrung when they tried to micromanage news coverage of the earthquake, as they do most major news stories in China.

By Wednesday, so many reporters had ignored the government’s instructions that the Propaganda Department rescinded its original order, replacing it with another, more realistic one, reflecting its temporary loss of control. “Reporters going to the disaster zone must move about with rescue teams,” it said, giving tacit, retroactive approval to freer coverage.

One reporter from The Oriental Morning Post, who spoke on the condition that he not be identified because the workings of the propaganda system are often treated as state secrets, described the widespread defiance as “stepping beyond the boundaries collectively.”

He described with pride the proliferation of articles that had suddenly appeared, adding, “clearly they were not just from Xinhua,” China’s official news agency, which under propaganda rules generally has a monopoly on firsthand reporting of major breaking news events.

Another Shanghai reporter, who arrived early on the scene and also spoke on condition of anonymity, described his trepidation at having violated the censors’ orders. He initially asked his editors to keep his byline off his dispatch. “I was afraid they would track me down,” he said. “But then I found it was fine, not just me, a lot of reporters were actually doing the same thing. Everybody was free to move and free to write whatever they could.”

China’s censors operate in secret. Their orders are issued verbally to senior editors at thousands of newspapers, Web sites and television outlets so that there is no written record of their mandates, editors say. The Propaganda Department does not have a public address or phone number and does not answer queries about its operations.

A handful of publications consistently skirt the edges of censorship on delicate topics, like land disputes, environmental problems and corruption. But editors who regularly defy the letter or the spirit of propaganda guidance are punished, replaced or sometimes prosecuted. 

Coverage of major accidents, epidemic diseases and natural disasters has long been a source of contention. Editors and some officials have argued publicly that overly restrictive propaganda controls can result in deaths if people remain uninformed about risks.

Even so, efforts have been made in recent years to restrict the leeway the news media have to report on major events viewed as having the potential to “disrupt social order,” reporters and editors say.

When China’s worst railroad accident in a decade occurred last month, killing 72 people, propaganda officials jumped in quickly, barring reporters from all but the central government’s tightly controlled main news organs from providing original reporting. With few exceptions, Chinese newspapers limply complied.

Similarly, during a prolonged storm that buried much of usually clement southern China in snow and ice last winter, the country’s news media were slow to pick up on the scale of the crisis and initially provided little aggressive reporting from swaths of the countryside that were essentially paralyzed.

But there have been antecedents to last week’s blush of independent reporting. The clearest example of defiance in the face of clear orders from the Propaganda Department may have occurred during the Tiananmen Square protests of 1989. Many Chinese news organizations, including the leading state television outlets, reported freely on those student demonstrations until they were crushed by Chinese troops and strict censorship was restored.

If last week’s events and those of 1989 have little in common politically, they do share a deep and wide claim on people’s attentions and emotions throughout China. An editor with the Shanghai Media Group, a television company, conveyed the intensity of interest in earthquake news in terms of viewership, saying interest levels were too high to heed orders from above to discourage frontline reporting. 

“This is about China,” said Shi Hong, the coordinator of the network’s news program on the earthquake. “Our rating right now is at four. That’s not doubling the usual rate, it’s 400 percent of the norm. The executives have instructed us to go deep into the frontline and send back vivid images of Shanghai people participating in the damage relief up there.”

For all of this aggressive reporting, nearly all of China’s news coverage has shied from exploring politically delicate questions related to the earthquake, such as the widespread collapse of school buildings, preferring to stick instead to the safer story lines of heroic rescues and human tragedy. 

“So many criticisms that one can see online have not been reflected in the mainstream media, such as why the air force was activated so late and why foreign rescue teams were not allowed in earlier,” said Li Datong, former editor of the weekly newspaper Freezing Point, who was removed for his outspokenness. 

Gu Zexu, a commentator in Guangzhou, who wrote a column in the newspaper Xin Kuai Bao urging the opening of the country to foreign aid teams, said there had been no real breakthrough by the Chinese media in the current crisis.

“You still cannot have criticism in the opinion pages, but you can advise,” Mr. Gu said. “How you phrase things also matters. You touch upon something and leave it, or you must make circumlocutions.” The media have been faster and more efficient in this crisis than in many others, “but there has been no big difference in content,” he said. 

Indeed by midweek perhaps the most prominent story line had become a celebration of the prime minister, Wen Jiabao, who moved many Chinese with his shows of sympathy for the victims throughout the crisis, spending long hours traveling in the quake zone and listening to the stories of some of those who had been hardest hit.

Although it has been consistently pro-government, the coverage of Mr. Wen may have broken new ground, when online messages from someone who seemed to be a news reporter covering the prime minister’s relief work made their way from the Internet into a newspaper, the Guangzhou Daily. 

Information about China’s leaders, including seemingly trivial details, is traditionally the most tightly controlled news of all. The Guangzhou Daily report said Mr. Wen had hurt himself in a fall and was bleeding, but refused medical assistance.

“The premier is shouting into the phone,” the reporter’s account of a conversation between Mr. Wen and army generals said: “ ‘I don’t care how you do it. I just want those 100,000 people out of danger. That is an order.’ ” 

Fan Wenxin, Li Zhen and Shi Jing contributed research.

Home 

Copyright 2008 The New York Times Company 

