
Reuters  
Wed Jan 25, 2006 

 
China turns screws on media as Google self-censors  
 

By Benjamin Kang Lim 
 
BEIJING, Jan 25 (Reuters) - China's propaganda mandarins closed an outspoken supplement of a 

respected newspaper, as Web search leader Google announced restrictions on a new service for China 
to avoid confrontation with Beijing. 
 

China's Communist Party publicity department ordered Freezing Point,  the weekly supplement of the 
China Youth Daily, to stop publication, its founding editor Li Datong confirmed by telephone on 
Wednesday. 

 
Li's blog has also been shut after he publicized the decision to close the weekly, founded in 1995 with a 
circulation of 300,000. He declined further comment. 

 
The Communist Party has tightened its hold over the media, the Internet,  non-governmental 
organizations, lawyers, academics and dissidents to prevent "color revolutions" along the lines of popular 

protests which toppled dictatorships in post-Soviet Georgia and Ukraine in recent years.  
 
China also sentenced a journalist to three years in prison on Tuesday for fabricating and spreading 

alarmist information about an outbreak of dengue fever in the southeastern province of Fujian in 2004,  
defense lawyer Mo Shaoping said on Wednesday.  
 

Li Changqing reported for U.S.-based news portal Boxun, which is blocked in China, that more than 100 
people were infected with the mosquito-borne disease. Authorities in the provincial capital Fuzhou kept 
silent for one month before announcing 94 cases. 

 
China was the world's leading jailer of journalists in 2005 for the seventh consecutive year with 32 behind 
bars, according to the Committee to Protect Journalists. 

 
A China Youth Daily editor who requested anonymity said the weekly supplement was shut for publishing 
an essay this month by Sun Yat-sen University history professor Yuan Weishi, which criticised Chinese 

high school textbooks for portraying the 1900 xenophobic Boxer Rebellion as a patriotic movement.  
 
"They wanted us to thoroughly correct our mistakes, but how can we do so if we didn't do anything 

wrong?" the editor said.  
 
Li Datong's run-in with the China Youth Daily's editor-in-chief last year was another factor, the editor 

added.  
 
Li attacked editor-in-chief Li Erliang in an internal memo for introducing an appraisal system in which 

bonuses were linked to praise or criticism by leaders. The memo was leaked and published on the 
Internet, angering and embarrassing the editor-in-chief. The two Lis are not related.  
 

GOOGLE'S SELF-CENSORSHIP 
 
Google said its new Chinese service at http://www.google.cn will offer a self-censored version of its 

popular search system that restricts access to thousands of terms, Web sites and services to which users 
contribute e-mail, chat rooms and blogs. 
 

"Other products -- such as Gmail and Blogger -- will be introduced only when we are comfortable that we 
can do so in a way that strikes a proper balance among our commitments to satisfy users' interests,  
expand access to information, and respond to local conditions," the company said in a statement.  



 
Hot topics might include independence for self-ruled democratic Taiwan, which Beijing claims as its own, 

the Himalayan region of Tibet and the Falun Gong spiritual group, banned by Beijing as an evil cult in 
1999. 
 

"There is no question. Google would tell you that going into China is about making money, not bringing 
democracy," said John Palfrey, director of the Berkman Center for Internet and Society at Harvard 
University and also a law professor.  

 
In seeking to compete in the world's second biggest Internet market,  where Google has lost ground to a 
more popular home-grown search company Baidu Inc., the company is facing the toughest challenge yet 

to its corporate mantra of "don't do evil." 
 
It has reached a compromise that trades off Google's desire to provide universal access to information in 

order to exist within the tough local laws. 
 
Google is the latest international concern to bow to Chinese censors.  Microsoft 's MSN Spaces has 

censored phrases like "human rights" and "Taiwan independence" from the subject lines of its free online 
journals. 
 

Yahoo was accused of supplying data to China that was used as evidence to jail a Chinese journalist for 
10 years.  Yahoo defended itself saying it has to abide by local laws. 
 

(Additional reporting by Eric Auchard in San Francisco and Vivi Lin in Beijing) 

 
 


